29 avril 2019 | April 29th, 2019
Université de Montréal – Pavillon Lionel-Groulx, local C-3061

Événement gratuit|Free event
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10h00-10h30 – Accueil | Welcoming coffee 


10h30-10h35 – Mot d’accueil | Opening remarks


10h35-12h05 – Communications

Qui sont les remerciés? Une analyse des remerciements scientifiques

Qui sont les remerciés? Une analyse du genre des auteurs et des remerciés Dans le contexte de la communication scientifique, les remerciements permettent de souligner des contributions intellectuelles, techniques et financières qui ne satisfont généralement pas les critères d’autorat. Les remerciements sont ainsi associés à une certaine forme de reconnaissance scientifique qui diffère toutefois de la reconnaissance associée à l’autorat d’une publication. Bien que de nombreuses études aient montré qu’il existe une relation entre certains facteurs sociaux et les pratiques d’autorat et de citations, peu d’analyses se sont intéressées à cet égard aux pratiques de remerciements. Notre étude a pour objectif de mieux comprendre les pratiques d’attribution du crédit et comment le genre des individus peut influencer ces pratiques. S’appuyant sur l’analyse de 878 250 individus remerciés dans 291 167 articles scientifiques publiés en 2015, les résultats de notre étude montrent que les inégalités de genre observées pour l’autorat sont également présentes dans les remerciements. En fait, les femmes sont encore plus sous-représentées dans les remerciements que dans les listes d’auteurs. Nos analyses confirment également que les femmes remercient proportionnellement plus de femmes que les hommes. Ces résultats suggèrent que le genre a effectivement une influence sur les pratiques d’attribution du crédit scientifique.

Adèle Paul-Hus, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (EBSI), Université de Montréal


Assessing a collaborative system to monitor research publications: A protocol for a mixed methods multiple case study

Vera Granikov, France Bouthillier, Pierre Pluye Keeping up-to-date is intrinsic to research. However, as the volume of information and the number of tools for staying up to date continue to grow, researchers struggle with monitoring and filtering scholarly articles. This is particularly true for researchers working in complex multidisciplinary fields, who need to cast their nets wide to identify relevant high-quality studies. Collaboration may provide a solution. The proposed study will explore the use and user perceptions regarding a collaborative research trend monitoring system, called eSRAP. The conceptual framework of environmental scanning proposed by Chun Wei Choo will be adapted to collaborative monitoring, using a systematic mixed studies review with a framework synthesis. The proposed design is a mixed methods multiple case study. Each interest-based group of eSRAP users (i.e., monitoring the same topic) is conceptualized as a “case”. For each case, computer-recorded quantitative data will be collected and analyzed to describe actual use of the eSRAP system. Qualitative data will be collected via semi-structured interviews to explore the experience of eSRAP users, focusing on perceived factors and outcomes related to system use. For each case, quantitative and qualitative data will be collected and analyzed independently, then compared and merged at the interpretation stage (i.e., intra-case analysis). Subsequently, the cases will be compared to draw cross-case conclusions (i.e., inter-case analysis). This research will advance knowledge on processes and outcomes of collaborative monitoring of research publications and will be valuable to those providing monitoring services, studying collaborative information behaviour, and training future researchers and information professionals.

Vera Granikov, France Bouthillier et Pierre Pluye, School of Information Studies (SIS), McGill University


Assessing the quality of linked bibliographic data

For over fifty years, libraries have been sharing the electronic descriptions of their items with one another using the MARC record format. The collective effort to describe the bibliographic universe saved libraries time and money, but inconsistent approaches and varying attention to quality could result in errors or missing information that frustrated library users. So libraries created quality assessment methods to ensure consistent item descriptions. Now libraries are preparing to transition to a new approach to description: the BIBFRAME vocabulary for linked data. Linked bibliographic data promises a richer user experience by describing items through a set of relationships between the item and entities such as people, places, subjects, and other items. Shedding the niche MARC format and embracing a standard linked data format will enable libraries to draw from and contribute to a broader set of data sources such as Wikidata. However, quality assessment methods for BIBFRAME in particular, and linked bibliographic data in general, have yet to be defined. By synthesizing approaches from the fields of information studies and computer science, my research aims to develop the automated methods libraries need to assess the quality of linked bibliographic data.

Dan Scott, School of Information Studies (SIS), McGill University


Empowering Patients with Data Ownership

The main objective of this project is to understand and evaluate the validity of patient healthcare data ownership. There is no accepted definition of patient data ownership in healthcare information systems literature. While many academic and professional sources advocate for patient data ownership, medical organizations have historically owned patient data. However, the data is generated about the patient and is ultimately supposed to be used for patient care. The dichotomy between the owner and the subject of the data often leads to issues such as lack of inter and intra-organizational interoperability, low patient health knowledge and engagement, and poor data management practices. Therefore, it is crucial to question organizational ownership of patient medical data and to offer an alternative. Patient data ownership embodies many of the ideals and benefits of patient-centered care (PCC) such as patient empowerment, education, and involvement. A call for new information practices to embody PCC is readily apparent in recent academic literature (Bhartiya, Mehrotra, & Girdhar, 2017; Bhuyan, Bailey-DeLeeuw, Wyant, & Chang, 2016; Mikk, Sleeper, & Topol, 2017). One of the many cited benefits of involving patients in their health information management is that more informed patients are more knowledgeable about and more readily able to manage their health (Kennedy, 2003). By equipping patients with data ownership, they can be more informed. Additionally, affording patients with ownership of their data is a form of empowerment.

Aaron Bowen-Ziecheck, School of Information Studies (SIS), McGill University


12h05-13h20 – Pause repas | Lunch break (local C2081)


13h20-14h00 Affiches | Posters (local C2081)

Time Series Analysis in R of Subjects Derived from Metadata Tags of Computer Science Research Papers

Data visualizations are an effective way to quickly share information in a way that is meaningful and easy to interpret. In this study of bibliographic metadata, I have employed the programming language R to analyze and visualize a dataset about arXiv e-print repository upload statistics for 41 000+ scientific papers from 1993 to 2018 (original dataset from Kaggle.com). The subject metadata tags for these papers contain information about the broad and narrow subjects of the papers, which I have plotted over time to create visualizations of the publishing rates for various subjects within the domain of computer science. Subsequently, I used time series analysis to project future publishing rates in this domain.

This study was a term project for Data Science (GLIS 692 – Special Topics) at McGill’s School of Information Studies. I would like to present a poster of visualizations I created and a summary of the time series projections and graphs to show how I analyzed the metadata contained in this dataset.

Robin Melanson, School of Information Studies (SIS), McGill University


Quête d’identité juive : archives et généalogie

Virginie Wenglenski, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (EBSI), Université de Montréal


La valorisation des archives religieuses du Québec

Présentation de la planification conceptuelle et méthodologique du projet envisagé dans le cadre de ma recherche doctorale. Cette recherche s’intéresse à la valorisation des archives religieuses du Québec. Les archives religieuses constituent une part importante du patrimoine archivistique québécois et un grand nombre de fonds et de collections d’une qualité exceptionnelle est conservé dans les institutions religieuses du Québec. La teneur de l’ensemble de ces archives, en termes de leur étendue et de leur contenu, ainsi que de leur mise en valeur, n’est pas connue. Les archives religieuses sont également méconnues du grand public et restent l’apanage d’archivistes et de chercheurs, principalement des historiens. Cette situation exige que l’on fasse état de la situation de ce patrimoine et que l’on explore et développe de nouvelles approches d’interprétation qui feraient apparaître les archives, et les récits qu’elles portent, à travers des perspectives et des contextes liés à la transmission d’éléments du passé, tout en étant ancrés dans le monde d’aujourd’hui.

Diana Walton, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (EBSI), Université de Montréal


14h00-14h20 Invitée spéciale (local C3061)

Présentation de l’École des sciences de l’information de l’Université d’Ottawa

Hélène Carrier, directrice intérimaire, École des sciences de l’information, Université d’Ottawa 


14h20-15h00 Présentations éclair | Lightning talks

Improving findability of institutional repositories in academic libraries

Institutional repositories (IRs) and open access in general were introduced to increase the dissemination, use and impact of scholarly outputs. Tri-Agency recently introduced a policy that encourage researchers and faculty to deposit a copy of the final, peer-reviewed manuscripts into an accessible online repository immediately upon publication, even if the article is freely available on journal’s website. However, it has been reported in literature that most institutional repositories that exist today often lack a clear and cohesive structure, which makes research assets hard to find. Hence, this study sets to investigate the level of findability of scholarly contents in IRs in academic libraries in Canadian universities. Using usability measures, concepts such as retrievability and navigability of scholarly contents in IRs will be measured, as participants will be asked to perform three tasks that will allow for evaluating findability of IRs. The tasks will measure concepts such as task success, number of futile searches, task completion time, number of clicks and level of difficulty. Post-test questionnaire and semi-structured interview will be used to collect data about user experience during the usability test. Interview data will be coded deductively, and analysed with Nvivo software, while statistical package for social sciences (SPSS) will be used to analyse the quantitative data. Recommendations on how to improve findability of IRs in Canada will be given based on the findings of the study.

Philips Oluwaseun Ayeni, School of Information Studies (SIS), McGill University


Understanding Research: Innovative research literacy resource and platform

Vera Granikov (1,2), Robin Melanson (1), Research Literacy Work Group (2) (1) School of Information Studies, Mcgill University (2) Unité de soutien SRAP du Québec Research literacy (RL) means being sufficiently familiar with scientific ethics and methods to understand basic research concepts, communicate with researchers, and respect research ethics. Most RL initiatives aim to increase participation of patients in clinical trials or health professionals in research. Typical training consists of numerous in-person sessions. Aligned with the Canadian Strategy for Patient Oriented Research (http://www.cihr-irsc.gc.ca/e/41204.html) and in partnership with patient partners, we developed an online RL platform. Our goal is to support research partners in developing a common language and building stronger research partnerships. To facilitate access and use, we are using the Open Science Framework (OSF), a free open source platform to manage research projects. Our platform, entitled Understanding Research/Comprendre la recherche, will be collaboratively developed as the repository for all materials, organized in modules, available as PowerPoint slides, text, and video tutorials (in English and French). Using OSF will allow us to share materials with research partners as well as RL trainers, which they can in turn reuse and share under a creative commons license. Although this initiative was developed in the context of health research, knowing about this resource is valuable for students, practitioners, and educators in library and information science. For example, Understanding Research may be used by recent graduates supporting researchers and conducting their own projects. Moreover, given the founding role of information professionals in this initiative, we are hoping to collaborate with information science students, educators and professionals interested in RL.

Robin Melanson et Vera Granikov, School of Information Studies (SIS), McGill University


Portrait général des pratiques de publication scientifique en libre accès

Le Budapest Open Acces Initiative de 2001 a été le fondateur du mouvement du libre accès en science. Qu’en est-il devenu 18 ans plus tard ? Actuellement, des dizaines d’universités incluant l’Université de Calgary, l’Université de Montréal, l’Université Laval et l’Université de Californie ont commencé à annuler leurs abonnements à certaines revues périodiques scientifiques puisqu’ils n’arrivaient plus à assumer leurs coûts grandissants (SPARC, 2018). De plus, certains organismes subventionnaires tels que le CRSH, le CRSNG, les IRSC, la National Institute of Health (USA) et la Commission Européenne se sont récemment dotés de politiques de libre accès. Au total, environ 960 mandats de libre accès ont été adoptés par des organismes de recherche depuis la déclaration de Budapest (Registry of Open Access Repository Mandates and Policy, 2019) . Selon Archambault et ses collègues (2013), plus de 50 % des articles scientifiques publiés entre 2007 et 2012 peuvent être téléchargés gratuitement sur le Web. Parallèlement, il existe actuellement 12 845 revues indexées par le Directory of Open Access Journal (2019), une hausse de 12 825 revues depuis la déclaration de 2001. Le nombre de dépôts institutionnels a quant à lui passé d’environ 100 à 4 707, incluant 47 au Canada (Registry of Open Access Repositories, 2019). Cette présentation éclair vise à survoler la littérature scientifique portant sur le libre accès en présentant ses principaux modèles de publication et les tendances récentes du mouvement.

Marc-André Simard, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (EBSI), Université de Montréal


15h00-15h20 Pause | Break


15h20-16h30 Communications

Approche théorique des usages des documents audiovisuels numériques d’archives

L’audiovisuel est de plus en plus une composante principale du numérique et leur croissance est exponentielle. Déjà, de plus en plus de documents audiovisuels numériques d’archives (DANA) sont disponibles en ligne et le nombre de plateformes de diffusion croît. Cette amélioration de l’accès fait en sorte d’élargir les usages de ces types de documents.

Cependant, le besoin d’améliorer l’accès et l’exploitabilité des documents à des fins de réutilisation touche plus particulièrement les DANA, car l’accès à ceux-ci reste limité malgré le développement de nouveaux usages que permettent le numérique. Or, il y a peu de connaissances sur, d’une part, les particularités des DANA et, d’autre part, les usages liés à ces types spécifiques de documents.

Dans cette présentation, nous proposons d’étudier les DANA et leurs usages à partir d’une approche documentaire théorique. Les documents sont envisagés sous deux axes : l’axe des composantes (contenu, forme et contexte) et l’axe des strates (expression, manifestation, transmission et lecture). Ce modèle général sert ensuite de grille d’analyse pour circonscrire les usages des DANA.

Simon Côté-Lapointe, École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (EBSI), Université de Montréal


Les archives de communautés et les valeurs émergentes : le cas du projet Saint-Roch, une histoire populaire

L’avènement de figures émergentes en archivistique renouvelle les propositions de mises en scène de soi et de l’Autre. L’exploitation des archives réactive l’image d’une identité, la représentation qui en est construite, ainsi que les affects, représentations sociales et émotions qui s’ensuivent.

Notre intérêt est d’illustrer qu’il y a un déplacement de l’évaluation des archives dans le champ de l’exploitation. En évaluant, l’archiviste conserve ce qu’il juge important en fonction de sa définition de la valeur archivistique et l’utilisateur exploite certains documents d’archives en fonction de critères subjectifs. Ma proposition vise à explorer une hypothèse de travail entourant la figure d’un archiviste ad hoc dans les archives de communautés.

Notre étude de cas nous informe d’une valeur occultée des archives, à savoir la valeur d’identification. Dans le résultat de son exploitation, l’utilisateur rend compte de ce critère d’évaluation : il y a une dynamique d’identification entre l’utilisateur et un contenu dans les documents d’archives. L’acte de juger des valeurs est ainsi guidé par la fonction identificatoire des archives. Je vise à mettre en évidence cette valeur occultée, agrandissant ainsi le champ des valeurs attribuées aux documents d’archives.

Simon-Olivier Gagnon, Département des sciences historiques, Université Laval


A practical approach to urban soundscape preservation

Traditionally, soundscape preservation is discussed through the field of acoustic ecology, which focuses on studying the disruptive permeation of sounds produced by humans into natural ecosystems. Based on a conservationist approach, monitoring and management efforts are intended to protect these natural environments from changing. But what if the goal is to preserve urban soundscapes? Compared to natural environments, outdoor urban spaces are in a constant state of change and urban sound is often considered as a pollutant meant to be controlled or eliminated. Yet a recent body of soundscape research challenges these negative connotations by showing that urban soundscapes are representative of human activity and therefore hold social, cultural and historical value that should be documented and preserved. To do so, the representative identity of a city needs to be captured. This poster presentation proposes the creation of a checklist, replicable in any city, that can guide soundscape researchers through the process of identifying and selecting representative urban soundscapes. This practical tool also suggests the implementation of documentation methods and tools that can lead to the creation of multichannel sound recording collections. By concurrently documenting environmental and contextual information present when these recordings were created, these collections can serve as a point of reference for continued monitoring. This focus on documenting urban soundscapes for preservation adds value to the sonic diversity found in urban environments, shifting the negative connotations that shape the perception of urban sound from a wasteful byproduct to a valuable resource.

Mariana Mejía Ahrens, School of Information Studies (SIS), McGill University


16h30-18h00 – Cocktail (local C2081)

Mot de clôture | Closing remarks

Lyne Da Sylva, directrice intérimaire de l’École de bibliothéconomie et des sciences de l’information (EBSI), Université de Montréal